DHCP-fråga

Thomas Nyström thn at saeab.se
Fri Jul 28 09:28:52 CEST 2006

Fredrik Lindberg wrote:

> Om du har lust kan du ju testa den här patchen, har bara testat den i
> ~15-20 min men det ser ut att fungera.

Nu har jag provat patchen en natt och det vart inte helt bra....

När den skall förnya lånet så skickar den frågan till rätt IP-address
men fel gateway! Den skickar den till DHCP-proxyn, ISC-dhclient skickar
den till default gw. I det här fallet så når inte paketet DHCP-servern
och under en lång timeout (flera timmar) så skickar dhclient om sitt
paket med ökande intervall. Slutligen skickar den en korrekt broadcast
på förlängningen (IP 255.255.255.255 MAC: FF:FF:FF:FF:FF:FF) och då
först får den svar.

Det positiva är att jag inte blir utestängd utan förbindelsen
fungerar hela tiden.

Följande maskiner är inblandade:

Kabeltv-nätet:
nät/mask:	213.100.88/21
default gw:	213.100.88.1
dhcp-proxy:	213.100.88.5
min maskin:	213.100.92.35

dhcp-server:	130.244.196.146

/thn

Svensk Aktuell Elektronik AB                     Thomas Nyström
Box 10                                    Phone: +46 8 35 92 85
S-191 21  Sollentuna                        Fax: +46 8 35 92 86
Sweden                                      Email: thn at saeab.se