svnserve i FreeBSD?

Joachim Strombergson joachim at strombergson.com
Sat Jan 21 09:01:19 CET 2006

Aloha!

(Ännu ett pinsamt strul... ;-)

Jag har försökt att få liv i Subversions egna demon svnserve på FreeBSD
men hur jag än försöker så får jag det inte att funka, och den analys
jag gjort ger inga ledtrådar.

Enl SVN Red Book [1] skall det hela vara kanonenkelt. Det skall bara
vara att köra:

   svnserve -d -r </path/to/repo>

där "-d" sätter svnserve i demonläge. Default skall den lyssna på port
3690. Jag kan göra detta i Linux (Gentoo) och då funkar det klockrent.
Men har kört det på tre olika FreeBSD-maskiner (5.x, 6.x och
7.x/Current). På ingen av maskinerna funkar det.

Den version av Subversion jag försöker med är den som finns i ports,
1.2.x. (Ser nu att porten har lyfts till 1.3.0.). Men jag har även
testat en äldre version än så.

Saker jag kollat och testat:

* Flytta porten. Både två och tre olika portar.
* Köra i debugmod, dvs ej som demon. Startas med "--foreground"
* Starta svnserve genom inetd.

* Kontrollera messages/loggar efter felmeddelanden.
* Kört Netstat för att se om det finns en port som lyssnar. (Nope.)
* Kontrollerat att det ej finns en brandvägg på servern.

Vad som händer när jag försöker göra access till repon med svn är detta:

   js at fetis.ninja.se:/home/js>svn info svn://localhost

Och får svar:

   Sökväg: localhost
   Arkivrot: svn://localhost
   Arkivets UUID: 28a06e4f-e202-0410-836c-1fa671c60269
   Revision: 24

Dvs den får kontakt med svnserve och får info om repon. (Måste det väl
innebära eftersom jag med "svn://" talar om att den inte skall köra en
lokalaccess utan gå med svn-protokoll.)

Men försöker jag nu köra ex:

   js at fetis.ninja.se:/home/js>svn info svn://fetis.ninja.se

Får jag svaret:

   svn: Kan inte ansluta till värden "fetis.ninja.se": Connection refused

Jag kan även köra med IP-adressen direkt men få inte heller då kontakt.

Någon på listan som kör Subversion i FreeBSD? Någon som vet vad jag
skall göra och vad som felas?

Ja, det går att köra via WebDAV också, och det får jag att fungera. Men
att få till access via svnserve är intressant bara för att lära sig. Och
sedan inbillar jag mig att det finns fall där en enkel svnserve-koppling
(ev med ssh) är att föredra framför en tyngre svn+apache+dav.

[1] Version Control with Subversion
http://svnbook.red-bean.com/
--
Med vänlig hälsning, Cheers!