FreeBSD 5.4-strul

Johan Kuuse kuuse at redantigua.com
Thu Jan 19 20:28:21 CET 2006

Från en 5.4-burk:

/etc/nsswitch.conf ("opetad")
------------------
group: compat
group_compat: nis
hosts: files dns
networks: files
passwd: compat
passwd_compat: nis
shells: files
------------------

/etc/host.conf ("opetad")
-------------------------
# Auto-generated from nsswitch.conf, do not edit
hosts
bind
-------------------------

/etc/resolv.conf ("lite petad")
-------------------------
domain  mydomain.com
nameserver      server.public.I.P
nameserver      ISP.DNS.1
nameserver      ISP.DNS.2
-------------------------

/etc/hosts ("lite petad")
-------------------------
::1                     localhost.mydomain.com localhost
127.0.0.1               localhost.mydomain.com localhost
server.public.I.P                 ns1.mydomain.com ns1
server.public.I.P                 ns1.mydomain.com.

Jag kör en DNS-server på 5.4-burken som jag kallar för ns1.mydomain.com.
Om du inte gör det kan du ta bort första "nameserver"-raden i
/etc/resolv.conf.

Jag har skrivit lite om DNS på http://www.redantigua.com/dns.html, kanske
kan vara till någon nytta.

MVH,