Hitta super-block backups i NetBSD 2.0 ffsv2

Johan Kuuse kuuse at redantigua.com
Tue Jan 24 16:10:38 CET 2006

En snarlik fråga som tråden "Hitta super-block backups i NetBSD 2.0 ffsv2":

Jag är ganska säker på att en FreeBSD 4.8-server har kraschat för gott,
skulle bara vilja ha det bekräftat.

Compaq RAID5, 2 diskar:
/dev/idad0s1 (ominstallerad, FreeBSD 4.8 från scratch)
/dev/idad1s1 (lost data, försök till recover)

Med /dev/MAKEDEV har jag återskapat partitionerna
/dev/idad1s1a
/dev/idad1s1b
/dev/idad1s1c
/dev/idad1s1d

för att försöka hitta
swap
/tmp
/usr

(övriga partitioner fanns på disk0)

Jag installerade FreeBSD 4.8 för länge sedan på mitt f.d. jobb, blev
ditkallad igår att försöka hjälpa till efter en diskkrasch förra veckan,
men tror att man redan gjort för många "försök" att hitta försvunna
partitioner på /dev/idad1s1
Jag installerade scan_ffs från ports, som endast hittar en partition
skapad vid ett av försöken.
Min fråga är: om scan_ffs (eller liknande systools) inte hittar några
partitioner, kan man då anse att loppet är kört? Bara för att kunna ge ett
definitivt besked till kund.
Alternativt, vilka andra test skulle kunna ge definitivt besked?

MVH,
Johan Kuuse