Hitta super-block backups i NetBSD 2.0 ffsv2

ragge@ludd.luth.se ragge at ludd.luth.se
Mon Jan 2 11:38:10 CET 2006

> Johan> Jag har en (tidigare) NetBSD 2.x maskin vars disk har rasat
> Johan> verkar det som, jag kommer åt alla slices förutom 'a' där jag
> Johan> [...]
>
> Johan> Vet inte om det här är rätt sätt att använda det men särskilt
> Johan> bra går det ju inte:
> Johan> # dumpfs -a /dev/wd1
> Johan> dumpfs: /dev/wd1d: could not find superblock, skipped
>
> Hmmm, du borde nog köra det på /dev/rwd1a om det är filsystemet på
> a-partitionen du har problem med (och det heter inte "slice" i NetBSD). ;-)

> [...]
Jag brukar göra på det sättet när jag söker efter försvunna partitioner :-)

bakfull# hexdump /dev/rwd0a | grep 1954
0002550 0001 0000 0560 0000 0562 0000 1954 0001
0004550 0001 0000 0560 0000 0562 0000 1954 0001

Det här visar att det är ett UFS1-filsystem på normaladressen (8k in i
partitionen).  Är det UFS2 så står det 0119 1954 istället. Det är väl det
som är McKusick's födelsedatum :-)

-- Ragge