Spambekämpning

peter h peter at hk.ipsec.se
Mon Jan 2 20:05:02 CET 2006

On Monday 02 January 2006 13.39, Johan M:son Lindman wrote:

> Ärligt talat, är det inte dags att lägga ner allt bullshit om att vi löser
> problem genom att spärra port 25?

bullshit ??

SMTP kommer via port 25. Blockar man den är det stopp.

> Det gör vi inte.
> Tvärtom, det skapar mer problem än det löser.
> I förlängningen anser jag att det är en typ av yttrandefrihetsbegränsning.
> Spam kommer hursomhelst ändå alltid att flöda fritt från APNIC/AFRINIC och vi
> kan inte göra ett flygande f* åt saken.

Jodå. Jag blockar det mesta av APNIC/AFRINIC redan. Men det är
alltid lika obehagligt att se spam från svenska/ europeiska ställen.

Om en viss ISP har block på 25 kan man ju relativt säkert acceptera
all post från denne. Som det är nu kan tele2/telia kunder spamma
lika bra som APNIC/AFRINIC dito.

> Nej tyvärr inte eftersom alla gått på skitsnacket om att man genom att
> filtrera en port kan lösa alla problem.
Ingen skrev "alla problem"  Vi talar om SMTP inte virus och trojaner
i allmänhet.

> Problemet är att ISPer inte tänker längre, det har blivit legio att filtrera
> port 25 och därför behöver man inte argumentera för sin sak, man bara stänger
> av det och tror att allt skall lösa sig omdeveten om att man, som sagt,
> skapat mer problem än man löst.
Vilka ISP är det som stänger 25 ?

> </rant>
>

> MVH
> Johan M:son

        Peter Håkanson

        There's never money to do it right, but always money to do it
        again ... and again ... and again ... and again.
        ( Det är billigare att göra rätt. Det är dyrt att laga fel. )