Spambekämpning

Johan M:son Lindman tybollt at solace.mh.se
Mon Jan 2 13:39:11 CET 2006

On Monday 02 January 2006 12.21, Magnus Danielson wrote:

> Problemet är väl att 99,99% av kunderna inte kan klappa datorer.
>
> Är öppen port 25 in men spärrad ut precis lika trasigt som spärrad port 25
> åt båda hållen enligt höga herrn? Själv tycker jag att det är en kompromis
> som jag kan leva med.

Ärligt talat, är det inte dags att lägga ner allt bullshit om att vi löser
problem genom att spärra port 25?
Det gör vi inte.
Tvärtom, det skapar mer problem än det löser.
I förlängningen anser jag att det är en typ av yttrandefrihetsbegränsning.
Spam kommer hursomhelst ändå alltid att flöda fritt från APNIC/AFRINIC och vi
kan inte göra ett flygande f* åt saken.

> mmm, men det går inte att hitta en vettig ISP, eller?

Nej tyvärr inte eftersom alla gått på skitsnacket om att man genom att
filtrera en port kan lösa alla problem.
Problemet är att ISPer inte tänker längre, det har blivit legio att filtrera
port 25 och därför behöver man inte argumentera för sin sak, man bara stänger
av det och tror att allt skall lösa sig omdeveten om att man, som sagt,
skapat mer problem än man löst.

</rant>

MVH
Johan M:son