Spambekämpning (was: Re: Studs ut - och det blir en stol mindre kvar n?r musiken slutar spela)

peter h peter at hk.ipsec.se
Sun Jan 1 20:49:18 CET 2006

On Saturday 31 December 2005 23.34, Linus Nordberg wrote:
> peter h <peter at hk.ipsec.se> wrote
> Sat, 31 Dec 2005 09:43:10 +0100:

> Jag undrar om man kunde komma någon vart med betalning i form av
> CPU-cykler (hashcash). Det är tillräckligt billigt för enstaka brev
> och dyrt för miljontals för att kanske ge något. Jag funderade lite på
> hashcash på nivån MTA-MTA (istf MUA-MUA) för något år sedan men sen
> kom jag av mig.
>
> En vanlig invändning är att det iaf är krackade windozeburkar som
> spammar oss så den enda effekten man skulle få av hashcash är fler
> krackade ADSL-kunder och mer global uppvärmning.

Det talar ju för att ISP skulle blocka port 25 på alla "hemabonnemang", med
möjlighet att häva spärren för dem som uttalat önskar.

Vissa ISP sägs göra detta redan. Någon som vet hur man resonerar i sverige ?

--
        Peter Håkanson

        There's never money to do it right, but always money to do it
        again ... and again ... and again ... and again.
        ( Det är billigare att göra rätt. Det är dyrt att laga fel. )