Spambekämpning (was: Re: Studs ut - och det blir en stol mindre kvar n?r musiken slutar spela)

Johan Krüger-Haglert aliquis at link-net.org
Sun Jan 1 04:14:53 CET 2006

On Sat, Dec 31, 2005 at 11:34:57PM +0100, Linus Nordberg wrote:
> peter h <peter at hk.ipsec.se> wrote
> Sat, 31 Dec 2005 09:43:10 +0100:

> Jag undrar om man kunde komma någon vart med betalning i form av
> CPU-cykler (hashcash). Det är tillräckligt billigt för enstaka brev
> och dyrt för miljontals för att kanske ge något. Jag funderade lite på
> hashcash på nivån MTA-MTA (istf MUA-MUA) för något år sedan men sen
> kom jag av mig.
>
> En vanlig invändning är att det iaf är krackade windozeburkar som
> spammar oss så den enda effekten man skulle få av hashcash är fler
> krackade ADSL-kunder och mer global uppvärmning.

> [...]

Jag tycker det fungerar rätt bra som det är just nu? Rätt lite spam som
kommer förbi spamassassin och dylikt väl? Jag vågar låta allt spam-
markerat raderas utan betänkligheter iaf. Inte mitt problem om folk
formulerar sina mail som spam ;)

Gott nytt år på er iaf (men låt det inte bli en gott-nytt-år-tråd.)
Hoppas det inte blir riktigt lika värdelöst som det senast.. och åren
före det.

--
  (___  :\/  \___/  \/    \/  /  \/  \/  ___)  <aliquis at link-net.org>