Video på FreeBSD

G Hasse gh at raditex.se
Tue Dec 5 22:09:05 CET 2006

Hej!

Det finns inget som är så "trevligt" som att kunna säga till
Peter Håkansson att "han har fel".

Jag har under en längre tid "bråkat" med mina gamla VHS
kassetter för att få över dom på annat media. Under WindowsXP
har jag försökt en mängd olika verktyg. (Budgetvideoredigeringsprogram).
Alla har fungerat *dåligt*. Programmen hänger sig, datorn hänger sig.
Så jag skaffade en häftigare dator med massor av minne, utifall
CPU:n skulle vara en begränsing. Inte heller det hjälpte.

Alternativet var då att skaffa ett "proffsprogram" eller helt byta
miljö till t.ex. ett MacOX/X och försöka där. Detta föreslog
Peter H. Men ni vet. Man är ju snål.

Så då måste man ju först forska i vad FreeBSD kan göra.
Dröm om min förvånging när jag kopplad in min MovieBOX mellan VHS
spelaren och FireWire porten och kunde göra.

fwcontrol -R dumpfil.dv

rakt av! Utan minsta mackel.

Kino kan spela dessa råa vidofilmer rakt av. Men! (Det finns alltid
ett men!).

Finns det någon som har ett bra recept på hur man går vidare
och gör DVD skivor. Och hur man får ner de råa videoströmmarna
till något mera hanterbart.

Jo jag har läst dokumentationen - men det finns ungefär 10E4 olika
flaggor till ungefär lika många program. Är det någon som
forskat fram en lämplig kjedja av verktyg?

--
Göran Hasse

Göran Hasse            email: gh at raditex.se     Tel: 08-6949270
Raditex AB             http://www.raditex.se    Fax: 070-??????
Planiavägen 15, 1tr                             Mob: 070-5530148
131 34  NACKA, SWEDEN                         OrgNr: 556240-0589
VAT: SE556240058901