Är FreeBSD ett "server" OS?

Johan Karlsson k at numeri.campus.ltu.se
Thu Apr 6 19:32:06 CEST 2006

On Thu, Apr 06, 2006 at 17:16 (+0000), G Hasse wrote:
> Hej!
>
> Här är något för alla BSD "lovers".
>
> Tidningen Nätverk och Kommunikation ska göra en "jämförelse"
> mellan olika "Server OS"...
>
> Windows 2003 Server
> Linux Enterprice...
> Solaris
> FreeBSD (Häpna).
>
> Jämförelsen går ut på att köra några vanliga applikationern
> och se vilken last dessa klarar av. Applikationerna är
> Apache, MySQL, Ett program som skapar filer mm.
>
> Kan ni tänka er att Raditex blivit kontaktat för att hjälpa till
> med FreeBSD testerna. ;-)

> [...]

Jag tycker att du skall höra efter med folket på
freebsd-performance at freebsd.org, de bör ha bra tips.

Jag vet att det har varit en massa diskussioner om MySQL prestanda på FreeBSD
och det verkar som att sättet den allokerar och använder minne på inte funkar
helt optimalt på FreeBSD. Det kan därför vara ide att testa (innan det riktiga
testet) om det blir bättre med den nya malloc koden i CURRENT som Jason har
skrivit eller om phkmalloc funkar bättre. Jag kan komma håg fel om MySQL och
malloc men fråga på freebsd-performance at freebsd.org så får du säkert bra svar.

/K

Johan Karlsson		mailto:k at numeri.campus.ltu.se