Är FreeBSD ett "server" OS?

G Hasse gh at raditex.se
Thu Apr 6 19:16:53 CEST 2006

Hej!

Här är något för alla BSD "lovers".

Tidningen Nätverk och Kommunikation ska göra en "jämförelse"
mellan olika "Server OS"...

Windows 2003 Server
Linux Enterprice...
Solaris
FreeBSD (Häpna).

Jämförelsen går ut på att köra några vanliga applikationern
och se vilken last dessa klarar av. Applikationerna är
Apache, MySQL, Ett program som skapar filer mm.

Kan ni tänka er att Raditex blivit kontaktat för att hjälpa till
med FreeBSD testerna. ;-)

MEN! Jag har pratat med testredaktören och påpekat att lite
konstigt är det att jämföra på detta sett. Hur som helst kan
det vara intressant att se hur saker fungerar.

Jag ska samtidigt köra följande program... :-)
main(){ char *pek; while(1){ pek = malloc(10000); bzero(pek,10000);}}
och se hur det påverkar prestanda. (Prova själva!).

Hårdvaran man ska köra på är en HP-Proliant med två CPU:er,
massor av minne (4GB).

Nu har jag lite frågor till BSD-gruppen:

Vilken version av FreeBSD tycker ni att man ska köra?
Vilken version av MySQL, Apache?
Finns det något att göra vi bygget av kärnan som kan
vara bra att tänka på?

Är det t.ex. någon som vill vara med under själva testet?

Har ni rent allmänt några andra tipps?

--
Göran Hasse

Göran Hasse            email: gh at raditex.se     Tel: 08-6949270
Raditex AB             http://www.raditex.se    Fax: 070-??????
Planiavägen 15, 1tr                             Mob: 070-5530148
131 34  NACKA, SWEDEN                         OrgNr: 556240-0589
VAT: SE556240058901