Studs ut - och det blir en stol mindre kvar när musiken slutar spela

Bengt Gördén bengan at sunet.se
Mon Dec 26 14:19:56 CET 2005

On Mon, Dec 26, 2005 at 12:16:53PM +0100, peter h wrote:

> Ja, det har berättats att världen inte är svart eller vit, att MX
> kan vara bra eller dåligt.

Som sagt. Inte svart eller vitt. Det sa jag också fast i andra
ord. Jag sa att "jag" tycker så.

Men här kommer det. "Jag" anser att mail är en leverans till någon
annan. Den bör komma fram innan bäst före datum har gått ut. I det
flesta mail "jag" skickar så är det bäst före datum på under ett
dygn. Om en server är nere och jag får ett svar att den är nere så har
jag möjligheten att kontakta personen/personerna på annat sätt. Om det
finns en sekundär MX så litar jag på att mailen kommit fram och läses
inom rimlig tid. Speciellt kan jag då avhända mig ansvaret av att
skickat informationen och att den gått "fram". Men här vi väl olika
preferenser. Dina brev kanske inte är tidskritiska och då spelar det
ingen roll om de kommer fram idag, imorgon, om en vecka eller ett
år. Då anser jag att secondary MX kan användas i parti och minut. Men
jag skulle inte rekommendera det.

> Men du började tråden med ett påstående "att MX är fel" utan att
> ange källa eller bakgrund. Därför frågar jag dig om detta.

Nej. Jag sa inte att det var fel. Jag sa att rekommendationen var att
inte ha sekundär MX Det här något helt annat än ett "fel".

> Alltså, vilka källor finns det som stödjer ditt initiala påståande
> (rfc bcp eller presentationsmaterial) ?

Har redan angett källor. Visserligen inte RFC, BCP eller i annan
skrift. Du vill säkert kontrollera dem. Maila dem. Du kanske kommer
fram. Å andra sidan kan jag mycket väl tänka mig att Liman sitter med
på den här listan och kan svara för sig själv.

Det ser ut som om den här diskussionen håller på att bli en
kvasidiskussion. Du får gärna anse att jag har fel och fortsätta
diskutera men jag tror att jag hoppar av den nu.

mvh,

- KTHNOC/SUNET/NORDUnet | http://www.noc.kth.se/~bengan | 08-7906586 -