Reply-To

Johan Krüger-Haglert dospam at gmail.com
Tue Dec 20 13:36:27 CET 2005

Den 2005-12-20 skrev Bengt Gördén <bengan at sunet.se>:

> Synnerligen sansade och vettiga kommentarer. Jag håller med dig till
> 100%.
>
> mvh,
>

> - Bengan -------------------------------------------------------------
> - KTHNOC/SUNET/NORDUnet | http://www.noc.kth.se/~bengan | 08-7906586 -

Personligen tycker även jag att "reply" skall svara till listan och
inte till personen i fråga eftersom det ju ÄR en lista vi kommunicerar
över, dock så "bör" man väl köra en "svara till alla" så att personen
vars inlägg man svarar på inte missar svaret? Jag brukar dock mest
göra det när det är en fråga eller dylikt där jag vill försäkra mig om
att svaret inte missas.

Vet inte om det var mitt inlägg som startade den här tråden eller
inte, det som var ett problem i mitt fall var att jag valde att jag
ville svara till alla men ändå bara fick ett svar till listan, och
inte till personen vars inlägg jag ville svara på, iaf såg det inte ut
så. Så jag blev mest fundersam till om det skickades specifikt till
personen i fråga eller inte, men om det inte gjorde det kan det mycket
väl bero på att jag mailar med gmails webinterface och inte mutt,
detta eftersom gmail bara stödjer pop3 och inte imap och jag har inget
bättre ställe att ha min mail på. Detta är även anledningen till att
mina mail kommer från dospam at gmail.com och inte aliquis at link-net.org
som de brukar, lite fånigt att man inte kan få sätta en FROM i
webinterfacet. Får väl sätta upp en egen mailserver hemma eller något.

En annan intressant sak var ju när det diskuterades top-posting,
nuförtiden är jag noga med att bara svara UNDER inlägget jag vill
svara på men exempelvis här gör ju gmail plats för ett svar OVANFÖR
inlägget och väldigt många personer svarar ju ovanför på andra
ställen.