Elektrosektionen & ARLA

Rasmus Kaj kaj at stacken.kth.se
Tue Jan 28 16:43:19 CET 2020

sön 2020-01-26 klockan 10:59 +0100 skrev E-ordförande KTH via Stacken:
> Hej,

Hej!

> Jag hittade referenser till att Elektrosektionen i början på 2000-
> talet använde er AFS implementation ARLA för lagring av
> sektionsdokument och undrar därför ifall ni vet om man skulle kunna
> få tag på dessa dokument idag. T.ex vore det intressant med gamla
> överlämningar eller dyl.

ARLA är en implemenation av filprotokollet AFS, som användes mycket på
KTH på 1990-talet och i början på 2000-talet, och fortfarande används
en hel del på KTH även om helpdesk verkar göra sitt bästa för att hålla
det borta från studenter nuförtiden.

AFS är ett globalt filsystem som består av "celler".  Förr fanns en
separat cell /afs/e.kth.se, men den är numera ihopmergad med
/afs/kth.se , som tillhandahålls av IT-avdelningen centralt.   Där
finns katalogen /afs/kth.se/misc/projects/esekt, med underkataloger för
diverse sektionsorgan och -föreningar.   En hel de filer där är publikt
läsbara för alla som har en afsklient, andra kräver särskild
behörighet.

För att komma åt filerna direkt från din dator behöver du en afs-
klient.  I dagsläget rekommenderar jag OpenAFS (såvitt jag vet har det
inte skett någon utveckling av arla på många år).  Ett alternativ kan
vara att kopiera ut filer via en dator som redan har afs, till exempel
shell.sys.kth.se som jag inbillar mig att du borde kunna få ett konto
på om du kontaktar it-support at kth.se (om du inte redan har ett).

För behörighet att läsa de skyddade filerna behöver du tilldelas
behörighet till det av it-support at kth.se . Att lägga in dig i pts-
gruppen eordf borde vara en rimlig åtgärd, kanske även en del andra
grupper för access till andra funktionärers och föreningars gamla data.

Vänliga hälsningar
 // Rasmus Kaj
// Sekreterare i Stacken tillika E91 och emitteur emeritus.