FSF

Jan-photo jan at cameraman.se
Thu Mar 29 00:22:32 CEST 2018

> Jag vill ju inte stämma killen bara för stämmandets skull och vad
> skulle det ge? Men kanske ett email från någon entitet som säger att
> om han inte gör rätt

Mja, jovisst, din ev. stämning förändrar nog inte världen.
MEN, med tanke på att han uppenbarligen redan "modererat bort"
en bra kommentar (om att skapa en fri och en betald version),
hrm, så tror jag inte man riktigt kan tala med personen.

> så kan det bli krångligt och dyrt

Entiteten FSF tar nog bara rättstvister om sina egna produkter.
Om ens det.  Mr Stallman ställer nog inte upp personligen.
Så någon högre makt kan du nog inte räkna med.

Och om ingen hotar med stämning... så kostar det honom inget
att "säga fel villkor".

Men, om en privatperson satsar pengar på att stämma, OCH
det syns att killen i andra änden KAN råka ut för att få betala...
Så KANSKE det blir en attityd-förändring.  Så tänkte jag, i
alla fall.

Stämning inom EU, har jag ingen aning om vad det kostar.
Stämning i SVerige, för ett litet belopp, kostar 900 kr i avgift.
Det kanske det ibland kan vara värt, bara för att få fram sin
poäng till motparten....

Tyvärr är copyright svårt, för finns det ingen skada, så finns det
ingen domstol som ställer upp på att "hota" den som är ohyfsad...

Mvh Janne

> Fast jag tvivlar.
>
> Harald.

Ja just det, jag tror killen med dubbla copyright inte går att
tala med, det är inte språket som är problemet, det är
vettet som är problemet.