FSF

Jan-photo jan at cameraman.se
Wed Mar 28 10:53:34 CEST 2018

Ja Janne Johansson träffar nog ganska rätt, dvs det är egentligen
bara copyright-innehavaren (alltså personen som skrivit program)
som "kan lida skada".  Vet du att det är EN enda person som
skrivit programmet?  I så fall, kontakta denne.  Men om denne inte
är intresserad av att drivar ärendet, så fungerar det inte.

Visst kan en grupp av personer stämma, men jag bedömer det
som "så svårt att organisera ihop alla", att det är praktisk
omöjligt.

Nu har jag till och med hunnit läsa ditt sista inlägg.

Hrm.  Ett sätt att testa, är att du (eller någon annan) kör
programmet commercially, och väntar på att han (i Holland) som
skrivit stämmer dig, alltså dig personligen.   Då måste nog denne
stämma dig i Sverige, tror jag.  Gör domstolen rätt (och det ska
man absolut inte vara säker på !), så förlorar motparten.   Men
annars, det kan bli dyrt.

Men, det kanske finns ett alternativt sätt
- har leverantören bolag i sverige ?  (svårare om det är utomlands)
- fast inom EU kanske fungerar, man måste undersöka närmare
- utanför EU, är det skitsvårt.  Stämma någon i Ryssland eller Kina?
  Visst, men är du juridisk super-expert...?
- har du (helst personligen, det förenklar nämligen det juridiska)
  lidit någon form av skada?   Kan vara att du inte "får" installera
  den viktiga programvaran, och därför måste använda ett annat
  långsammare och krängligare sätt att utföra uppgiften.

- för om du har lidit skada, helst kvantifierbar ekonomisk skada,
  så kan du stämma leverantören på pengar, i tingsrätten.
  För stämning under 22.000 kr (halvt basbelopp) är din maximala
  kostnad vid förlust 900 + 1700 (motpartens juridiska kostnad).

- skadan kan även vara ideell, kränkning.  Jämför med att någon
   skriker "idiot", och att du vill stämma denne för kränkning.
  Du blev sårad.  Det ska då göras sannolikt att du blev sårad,
  och att det beror på kränkningen.  Därför föreslår jag hellre
  ekonomisk skada.  Kanske stämma dem på portot (spara
  kvittot frimärke) för brevet till leveratören, för att utreda villkoren?

- frågan är hur de fungerar med stämning av någon i annat EU-land.
  Man måste undersöka noga.  MÖJLGEN kan en privatperson
  stämma i "sitt eget land" (för annars skulle det bli för komplicerat
  att stämma, för att "rätten" ska existera)

- Jag stämde nyss Forex bank i Tingsrätten, på ynka 250 kr,
  och fick de pengarna utan knot, plus 1600 för juridiska kostander.
  Samma med Kammarrätten, de betalade utan knot.  MEN, då
  kunde jag visa på en kvantifierbar ekonomisk skada, inte en
  kränkning.

- Så om du har en skada, typ kostnad för att skicka ett brev,  så
  kanske du kan stämma privat, för skada.  Men se till att skadan
  avser jus den felaktiga copyright-hanteringen.  Det är dock lite
  fippligt att få till en korrekt stämning, i detta fall.  Kräver en hel del
  tanke-möda.

Mvh Janne L