Nödkylan funkar inte just nu

Harald Barth haba at kth.se
Fri Mar 2 00:23:52 CET 2018

När jag kom till stackens datorhall idag så hade nån (vem?) vridit av
balofixen till vattnet till vår nödkyla.

När jag vred på igen så förutom att det läckte lätt genom
vattenventilen till avloppet så läckte det tyvärr UR vattenventilen
till golvet också.

Så jag stängde av igen.

Så jag demonterade vatteventilen där det läckte, en "intressant"
uppgift. Jag tror att jag bara demonterade "vattensidan" där det
läckte ur de kvadariska packningar. Dvs det borde inte sluppit ut nåt
på trycksidan. Så vi behöver nya packningar (två olika ringformade
samt fyra kvadratiska med 5 hål var) samt planfräsa den upphöjda
ringformade ytan som innersta packningen skall gå emot eftersom den
ser ut som en bergskedja.

http://www.kylma.se/de/catalog/node/automatik-reglerventiler-johnson-controls-penn-vattenventiler
http://www.kylma.se/de/product/automatik-reglerventiler-johnson-controls-penn-vattenventiler/vattenventiler-tryckstyrda-2-vags-ganganslutning--4-VattenventilerTryckstyrdaJP-VP

En sådan här som jag googlade mig till skulle nog göra susen:

http://www.kylma.se/sv/product/automatik-reglerventiler-johnson-controls-penn-vattenventiler/renoveringssats-for-standardventiler--4-renosats_standard-VP

STT002N600R Renoveringssats 	14 136 30
STT003N600R Renoveringssats 	14 136 32
STT004N600R Renoveringssats 	14 136 34

Men nu vet jag inte om vi har "V46AA" 3/8, "V46AB" 1/2 eller "V46AC"
3/4 tums ventilen. Jag gissar på 3/4 eftersom den verkar ha ett hus
som är 2-1/32 tum dvs drygt 5cm.

Fler länkar:

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjR3I6hmMzZAhWSiKYKHUaADvcQFggqMAA&url=http%3A%2F%2Fcgproducts.johnsoncontrols.com%2FMET_PDF%2F125687.PDF&usg=AOvVaw1b3favRR-46dspu9Vnk1Ua

http://cgproducts.johnsoncontrols.com/MET_PDF/125687.PDF

Jag har inte tillräckligt bra ögonmått för att komma ihåg hur många
tum anslutningen var på.

Tror jag skall ringa nån på kylma, stockholm norr ligger ju i Spånga.