Re: Vårens Stackenföreläsningar

Rasmus Kaj kaj at kth.se
Wed Jan 24 13:08:43 CET 2018

Vidare om stackenföreläsningar

Jag för min del kan tänka mig att prata om programspråket Rust
(antingen en generell introduktion igen eller något mer specifikt).

Några idéer jag skulle vara intresserad att lyssna på:

* Andra roliga språk?  Elixir?  Erlang?  Haskell?  R?

* Någon specifik algoritmisk klurighet?  Kanske ZDD (Zero-suppressed
decision diagram)?

* Tid & ntp (allmänna grunder och titt på vad de som vill ha extremt
"bra" klockor gör, noggrannhet vs stabilitet?)

* Matrix (hur man sätter upp en server, integrationer, andra balla
grejer man kan göra?)

* Geodata, typ visa datapunkter på interaktiva kartor (leaflet eller
andra verktyg) eller hämta data från OSM-baserade apier (typ att man
har en wgcspunkt och vill veta att den befinner sig i Q-huset på KTH-
Campus i Stockholms kommun i Stockholms län i landet Sverige).

* Tid & ntp (allmänna grunder och titt på vad de som vill ha extremt
"bra" klockor gör, noggrannhet vs stabilitet?)

* Hands on virtualisering på Stacken (en workshop där man får en vm i
stackens virtualiseringssystem och får hjälp att komma igång att sätta
upp den och köra något)

* DNSSEC

Fler förslag?

--