Stackens historia?

Rasmus Kaj kaj at stacken.kth.se
Fri Mar 18 14:37:02 CET 2016

Thomas Sunhede frågade för rätt länge sen:

> 1. När spelades det första spelet över nätverk i Sverige? Som jag
> fattar det var det Stacken mot Lysator tidigt 80-tal i Star Trek,
> men vilket år??

Det vet jag inget om, men det vore kul att få bekräftat om det stämmer!

Under den senare halvan av åttiotalet var jag ganska aktiv på BBS:er,
det vill säga datorer som man ringde upp med modem för att kommunicera
med andra datoranvändare och kanske dela lite filer ...  och även spela
spel.  De spel jag mins var Othello och Risk, även om jag har för mig
att det fanns ett eller ett par spel till.  Helt "turnbaserade" spel,
eftersom många BBS:er bara hade en telefonlinje, så bara en användare
kunde vara uppkopplad åt gången, och helt och hållet i 80x24 teckens
"ansiart".

Vänliga hälsningar
--
Rasmus Kaj