Stacken ITS

Stellan Lagerström stellanl at stacken.kth.se
Fri Dec 9 11:22:32 CET 2016

On 12/08/16 16:26, Per Lindberg wrote:

> Tror vi fick den från Medicindata (i Göteborg)...?

> Skulle gissa på TOPS-10.
Definitivt TOPS-10.

> KATIA var en KA10. (Därav namnet).
Som jag minns fick vi Katia av DEC Sverige som hade bytt in den.

Nån anlägging demonterade vi på institutionen för träforskning på KTH.

Tror en av Kickis KI-10-CPU:er kom från/via UC Irvine; Peter packade den.
Story här: http://elvira.stacken.kth.se/~mz/sp/stackpointer-1986-2.pdf

Jag var i San Francisco runt påsk 1987 och packade 2 KA-10:or och en
BBN-pager (på System Concepts) och 2 KS-10:or (från en firma som hette
Adapt) i en container, tillsammans med ett gäng skivminnen etc.
Reseberättelse här:
http://elvira.stacken.kth.se/~mz/sp/stackpointer-1988-1.pdf
> Vi fick även MIT-AI:s KA10, den som de utvecklade (och körde) ITS på.
> De försåg den med en MMU, så att den kunde ha virtuellminne. Hemmabygge.

> Undrar om ITS gick att köra på en KS10....?

> Tror inte det. Men fråga nån som minns bättre, jag var inte
> jätteinblandad.

2 av CPU:erna i Kicki var 522 och 606