Datorhall strömavbrott i söndags

Harald Barth haba at kth.se
Fri Sep 19 10:46:21 CEST 2014

> Vet någon vad vi har för gränsvärden satta för temperatur?

Jag höjde från approx 35 till 40 igår.

> Tänker faktumet (som haba påminde mig om i går) att KTH kommer vara
> utan fjärrkyla under tisdag och större delen av onsdagen nästa vecka
> pga av att Fortum drar om rör.

Japp. Större jobb. Se hålet i triangelparken.,

> Vi körde hallen i går någon halvtimma (timma?) på nödkylan endast och
> resultatet var inte optimalt. Vi kommer behöva stänga ner system under
> tisdag och onsdag.

Se attachment. Det som händer är att nödkylan går igång, men pga
stigande rumstemp (orange) inte kan hålla utblåsttempen (blå). Den
sista kroken på utblåstempen är efter jag öppnade normalkylan igen.

Tja, vi borde väl sikta på att även normalt inte har mer igång än vad
vår nödkyla klarar av kontinuerligt.

Saker att ta bort:

* Ena av maskiner som är "under migrering" till ny HW. Vi borde minska
  tiden då vi har två system uppe samtidigt. Så om du har något
  projekt som är i det stadiet, säg till vilken vi skall stänga av. Av
  våra egna surdegar kan jag nämna nameserver och virtualisering på
  externa surdegar så tänker jag tex på kårspexet och webbservrar
  under migrering.

* Ineffektiva lösningar. Vi har en del saker som vi kanske inte borde
  köra på egen HW eller på mindre strömslukande HW. Jag tänkar tex på
  mutton och dess HD (även om det är kul att ha många spindlar HD ;)

> Någon här som känner att de vet av någon server som de/stacken kan
> leva utan i två dagar så säg till. Vi har ett par kandidater som vi
> tänker stänga av på måndag kväll men skadar inte med lite marginal :)

Jag funderar vart jag virtuellt kan flytta milko (som är i mutton) och
vart jag fysiskt kan flytta mutton sedan.

Harald.