Bortskänkes

Felix cl3mens at gmail.com
Wed Sep 19 13:16:41 CEST 2012

Hej Stacken!

Jag har samlat på äldre datorer ganska länge, men har tröttnat och
tänker göra mig av med i princip allting. Många av prylarna har inget
större pengavärde men jag ser gärna att de kommer till någon som har
nöje av dom istället för elskroten.

I grova drag:
4-5 st Sun Sparcstation 2
1 st Sun Netra i (har jag för mig, det är en SS4) - SCSI-kontrollern
är möjligen borkad
1 st Sun Sparcserver 5 (SS5 minus framebuffer)
2 st Sun Sparcstation 10 - dubbla CPU:er i båda har jag för mig, hyfsat med RAM
2 st Sun Sparcstation 20 - dubbla CPU:er och hyfsat med RAM här med
1 st Sun Sparcstation IPX - utan disk, men jag har för mig att den fungerar
1 st Sun Ultra 1 (143 MHz:aren)
1 st Sun Ultra 5 (tror jag iaf, den kanske försvann)
2 st Sun Ultra 10
3 st Sun Ultra 60 (tror det är dubbla CPU:er i alla)
1 st Sun Ultra Enterprise 450 - 4 st CPU:er på 300 MHz, 3 st nätagg,
diskslädar till alla platser (några enstaka diskar finns också) 1
eller 2 GB RAM har jag för mig
div tillbehör såsom Sun-märkta disklådor, bandare, osv

1 st DEC MicroVAX 3100 av någon enklare variant, desktopmodell
1 st DECstation 3100
1 st DEC AXP 5000 - stort härke
1 st DEC AlphaStation 600 5/333 - ingen bild på skärmen, brummar dock fint

1 st mystisk hemmabyggd Z80-dator i 3U-låda, Upnod-grej kanske
1 st IBM ROMP med skärm och tangentbord, får ingen bild på skärmen
tyvärr, nätagget i skärmen kan vara gånget
1 st gammal compaq proliant, pentium 90 MHz osv. liten towerlåda

2 st VT420 svart/vita
1 st VT320 svart/vit
1 st IBM infowindow 3153 terminal med amber-skärm och PS/2-tangentbord
1 st Televideo-terminal av något slag, grön text men massa flimmer.
Troligen kass konding i drivningen till CRT:n eller så
1 st Wyse-terminal, svart/vit

2 st SCSI-enclosures för rackmontering, 3U.. en med 8 platser och en
med 12 tror jag
1 st golvstående torn med 7 st SCSI-diskar (compaq)
6 st DLT-bandare i fristående SCSI-lådor. 20/40, 35/70 och 40/80
1 st DEC-racklåda med två TZ87 (DLT), SCSI-anslutet. 3U
4 st DAT-bandare, DDS2 och 3 har jag för mig
1 st Stor 9-trackbandare, kanske 15U hög, från Plessey. Kan skaka fram
kontrollerkort till QBUS för den
1 st frontladdad 9-track. Klarar högre BPI än plesseyn har jag för
mig, men saknar kontrollerkort
1 st RX01, dubbel 8" floppydrive till PDP:er alltså
DLT- och DDS-media finns
Lite IBM-saker, en hög lathundar relaterade till S/370 och MVS t.ex
Diverse andra SCSI-lådor tror jag. Lite disk och bandare. En DVD-läsare
En drös diskar och slädar passande gamla compaq-standarden
SCSI-kabel finns det en del av, jag kommer behålla lite men en del ska bort
SBUS och MBUS-kort till sparcarna finns, SCSI/ethernet, framebuffers,
några CPU-kort, osv

Ja, det var nog det mesta... Det är lätt att glömma bort saker i röran.

Det är gratis att hämta i Upplands Väsby hos mig, men jag uppskattar
så klart kaffepengar eller analoga kameror (eller film till dessa).
Men viktigast är att sakerna försvinner till ett nytt hem. Man får ta
så mycket eller så lite man önskar, men jag vill helst inte skruva
isär maskiner, då får du hellre ta hela.

Mvh Felix
Nås på denna mail eller felhan at kth.se