(k)Telnet (or not)

Harald Barth haba at kth.se
Wed Mar 7 17:11:43 CET 2012

> 2) Jag tror tyvärr att vi inte kan låsa SSH porten med enbart Kerberos
> överallt, hur mycket vi än vill. Jag tror vi fortfarande behöver ha en
> skalserver för vanliga användare med mer normal SSH inloggning.

Så, visa mig den användaren eller kanske användaren kan själv göra sin
röst hörd här. Därför URL:en ovan.

Det finns tre steg:

 1. Svara yes, skicka lösenord över nätet (*)
 2. Svara yes, skicka kerberos nycklar över nätet
 3. Ömsesidig nyckelbyte.

Jag tycker vi skall ha 3. men vill gärna veta ifall det finns folk som
tycker sig behöva 2. eller t o m 1.

Harald.

(*) Verifierad mot passwd fil, KDC eller whatever, inte relevant för
diskussionen eftersom man redan lämnat ut lösenordet till andra sidan.