Angående en artikel från 1996-08-06 i HackerBladet.

Harald Barth haba at kth.se
Thu Jul 5 15:35:00 CEST 2012

> Hej! Jag har fått informationen att Stacken ska ha donerat en PDP-11/70 till föreningen Update I Uppsala.

Det är rätt vanligt att datorföreningar ger datorer till varandra.

> Jag skulle behöva ha lite information om just den PDP -11/70 som ni donerat.

Huh. Då skall nån komma ihåg vilken 11/70 det var. Jag tror det kan ha
varit datorn som på Stacken hette HELENA.

> Av vem togs beslutet att donera den till Update?

Styrelsen kom väl fram till att vi tyvärr varken hade plats eller
ström för att köra den och efter att det stått i förråd länge så var
det bättre att den kom till Update än att den stod och samlade damm
hos oss. Dessutom blev vi av med förrådsutrymmen (det borde du veta
hur det känns).

> När köptes den in och vad kostade den?

Svårt att säga eftersom inte alla delar som ingick i den datorn kommer
från samma ställe till Stacken. Datorföreningar köper inte heller
några datorer utom man får gamla mer eller mindre fungerande datorer
donerat till sig. Sedan bygger man en "ny" dator av delarna. Men när
det var nytt kan ett helt system mycket väl ha kostat $50000 till
$100000 (hundra tusen dollar) beroende på hur mycket annat som ingick.
Men sånt köpte man inte heller från en fast prislista utom förhandlade
rätt så ordentligt med leverantören, precis som man gör idag om man
köper en dator för en mille svenska kronor.

Hittade en prislista på PDP9 (föregångare) på nätet. Kolla hur många
olika "options" som man kan köpa till (eller låta bli).

http://www.videointerchange.com/PDF/PDP-9%20Price%20List%20Nov%201,%201966%20F-92.pdf

> Vem/vilken institution anävndes den av och i vilket syfte?

Se ovan.

> vad hade inköpet av PDP11/70 för betydelse för KTH?

KTH har aldrig ägt HELENA. KTH har däremot ägt andra PDP11:or genom
tiderna.

En 11/70 var på den tiden en slags universaldator för ungefär en
forskargrupp. Dvs ett universitet hade råd med _en_ STORdator (flera
skåp) och en forkskargrupp hade när de hade egna pengar råd med _en_
MINIdator (enstaka skåp). En 11/70 var en typiskt MINIdator.