Hålkortsläsare?

Harald Barth haba at kth.se
Fri Sep 9 11:32:17 CEST 2011

> Vi på infosys har fått en extern fråga om vi har möjlighet att hjälpa
> till att läsa in en samling hålkort med gammalt (men fortfarande
> intressant) forskningsdata.

Du sa inte hur många kort det var.

Hur intressant är forskningsdatat? Dvs hur mycket är de beredda att
betala? Oftast är det inte allts intressant längre om man säger att
det kostar tid/pengar. Jag brukar fråga: Är det intressant för
10000:-? 50000:-? 100000:-? 500000:-? 10000000:-? Hålkort går ju att
läsa med blotta ögat och resultatet skriva in i en fil dator, det tar
tid, men det går.

Sedan har jag googlat fram en läk som kan vara värt en tårta:
http://punchcardreader.com/

Så 50 öre per kort är inte en orimlig siffra.