Re: Problem nödkyla Stackenlokalen

Stefan Berggren stefan.berggren at gmail.com
Thu May 12 17:41:03 CEST 2011

On May 12, 2011 8:25 AM, "Harald Barth" <haba at kth.se> wrote:

> Termostaten kommer att klippa strömmen till hallen vid 35graderC. Hur
> lång tid det tar vet jag inte, svårt att räkna ut utan att testa
> tyvärr. Beror på effekt in och luftvolymen. Minns inte längre min
> basala fysik på den fronten (värmelagring i gaser/luft).

Ok, tack för info. Skönt att veta att vi har en failsafe för värstafallet.

> Så mycket som vi tar in el. Borde vi bergis mäta nån dag. Nånstans
> mellan 5 och 10KW.

Har vi utrustning på platts så man kan plugga in sig, eller måste vi stänga
av och koppla om för en sådan operation?

> Vet inte. Men jag råkar veta att en luft-luft komfortkyla på 4.5KW
> kostar sådär 14 papp.

Jo, en del pengar som jag gissade på.

> Första hemlisen är dock att jag nog har hittad en kylmaskin.
> Andra hemlisen är att bygg och jag har burit den till Stackenlokalen.

Tack, då kanske vi överlever den torsdagen. Är det en värdig ersätare till
den gamla nödkylan, något temporärt? På lån?

> Förresten, om man köper en officiellt så måste man också ha
> obligatorisk årlig service på den (kylmedelsförordningen eller vad nu
> den saken heter).

Ok, det låter opraktiskt för oss :)