Re: Förnya stacken? [var:Re: Föreläsning om Monotone]

Ian Delahorne ian at stacken.kth.se
Thu Mar 31 15:07:23 CEST 2011

On Mar 31, 2011, at 14:52 , Stefan Berggren wrote:

> Att sätta upp en parallell sida som ett test bör gå fort, något jag kan
> se till att ha körande på cookie under fem minuter. Det är inget problem.
> Att sedan anpassa ett tema och andra kopplingar kommer vara lite pyssel.
>
> Då jag tycker att det är bra med en lite mer levande sida
> (blogg/nyhetsflöde) så låter det som en bra idé med wordpress som
> plattform.

Jag kan ev hjälpa till här på nåt sätt.

> Om facebook och staff så tror jag att det är en dålig idé, kommunikation
> ska inte ske på en site där man måste ha ett konto. Det har varit mycket
> diskussioner ang. facebook på datasektionen och vi har kommit fram till en
> policy där all reklam och kommunikation med medlemmar inte får ske bakom
> en inloggning (undantaget kth-inlogg).
>
> Att göra reklam på facebook är dock en helt annan sak, det gör vi redan
> i dag... och det kommer vi fortsätta med då facebook är ett kraftfullt
> PR-verktyg. Jag håller med om att vi ska använda det mer.

Exakt så.

Kolla http://www.bitlbee.org jag vet flera inom mitt spelgille som använder det för att ansluta till våra jabberkonferenser.

> Det går mycket diskussioner om att köra saker på "molnet" o.s.v. ...
> personligen tycker jag att det vore mycket tråkigt om vi gjorde det.
> Stacken är en datorförening där vi håller på med datorer, om hallen bara
> var fyllt med personliga projekt och lek-servrar så hade min motivation
> att göra något med stackens resurser varit noll ... då kunde jag lika
> gärna sitta hemma och hacka på någon av de privata maskinerna jag har.

Personligen hade jag gärna velat använda Stacken för att testa saker som Puppet eller ejabberd eller andra distribuerade system (gärna i erlang), men kan inte eftersom tröskeln för att skapa testmaskiner är för högt. Därför kör jag det på jobbet i min vmwaremiljö där jag bara kan högerklicka -> Deploy och så har jag en färdig maskin.

> Att sedan få ett "schema" på hur stackens miljö sitter ihop är inte lätt.
> När vi t.ex. tappade en maskin för några veckor sedan så insåg jag att jag
> inte visste hur många maskiner som står där inne, vilka som gör exakt vad
> och vilka volymer som ligger vart.

wikiwikiwikiwikiwiki

> Med den okunskapen jag har så skulle ett enkelt problem kunna ta mig hela
> dagen för att lösa.
>
> Slutligen så håller jag med Lindkvist om att lokalen skulle må bra av en
> uppfräschning. En vårstädning vore inte fel att ha där vi går igenom
> och gör oss av med både skräp, saker och hårdvara som vi inte
> använder. Jag har
> planer att ställa in en av mina gamla maskiner i lokalen, får vi in en
> två-tre till så har har vi nog tillräckligt då de flesta medlemmarna kommer
> med laptops. Sedan införskaffar vi ett par platta skärmar och gör oss
> [...]

Samma här, det känns som en sophög när man kommer dit som dessutom luktar skumt med en sunkig soffa och en massa högljudda människor så det går inte att tänka. Jag går inte till stacken på en torsdag för att lösa något problem direkt...