Re: Vad usla folk är på att byta ämne när ämnet har ändrats! (was: Föreläsning om Monotone)

psychad@pseudohacker.org psychad at pseudohacker.org
Thu Mar 31 12:21:31 CEST 2011

On Thu, 31 Mar 2011, Richard Levitte wrote:

> ian> Sen kan vi även gå ifrån Solaris, ett dött OS, mot en mer
> ian> homogeniserad miljö som säg CentOS eller Fedora.
>
> Är Solaris verkligen ett dött OS?  Visst, det har inte samma fart som
> Linux har idag, men ändå?  Har Linux verkligen tagit över världen
> (modulo det Winblows-baserade hörnet) såpass?  Sen är ju också frågan
> vilken Unix-dialekt som funkar bäst på de järn vi har.  Är Linux
> faktiskt bättre, eller i varje fall lika bra, på dem?

Vet du något Unix/Unixlikt OS som är snabbare än Linux?
Vet du någonting som funkar bättre i Solaris än Linux?

(OK, ZFS rockar, men har du SETT licenserna Oracle har på nyare versioner
av Solaris?)

På desktop är Solaris dött, stendött, sedan länge.
T.o.m. RedHat dör nu. På mitt jobb tycker de inte om RedHat för det är
flera program som bara inte går in. Ubuntu tar över desktopen helt, vissa
klänger fortfarande fast vid Centos, Fedora och debian-

Så håll tummarna för mig på jobbet när jag går från Sunray+Redhat till
Sunray+Ubuntu (Eller blir det thinlinc+Ubuntu?)

För övrigt kan jag säga att ifall man vill köra gamla sunburkar så rullar
OpenBSD förvånansvärt bra på sparc64, i min mening bättre än vad den gör
på i386/amd64

/Psychad