Re: Ny hårdvara i lokalen

Jan-Photo cameraman at cameraman.se
Mon Jul 18 23:38:35 CEST 2011

Ja, visst är du körd!   Jag har en Asus, och strider med dem så jag vet :-)
Det är inte så att du inte har garanti, du ringer till Asus och
försöker övertyga
en 'tekniker' om att du verkligen har hårdvarufel, för att på ett RMA nummer.
Utan RMA nummer - ingen service.

Körd på så sätt att du köpt en laptop, och det mesta på en laptop idag
kan inte repareras.  Alltså inte med någon grad av pålitlighet.  Allt skit
är ytmonterat, alla tunna kablar är så optimerade att de bara kan monteras
_en_ gång - av maskin.  När den 'erfarne' teknikern på tredjeparts-service
micklar med kabeln, får du bara hoppas att han verkligen har fingertoppskänsla
och är försiktig.  Obs att 'teknikerna' dock får mindre betalt än en säljare.
Och att ingen laptop tillverkare har egen service, allt är outsorcat till
Infocare och andra som du kan googla på.  Skräckhistorierna kommer
upp först :-)    Varje enhet skall servas så snabbt som möjligt, och
leverantören
vill betala så lite som möjligt.  Det går helt enkelt inte att åter-montera en
laptop i delar, utan att knäcka något annat på den.  Så, ja, du är körd om du
behöver service.  Men du kan ju hoppas att du fått ett bra exemplar, som
klarar sig utan service (merparten klarar sig utan service, annars skulle de
ju konstrueras annorlunda).  Utan service - inga problem.

Med en desktop däremot... kan du ju nästan serva den med grävskopa och kofot,
och vara vara full medan du gör det, sådan är skillnaden i känslighet.

Eller så kan man köpa en 'företagsmodell', den kostar visserligen 10.000 mer,
men de kan servas.  Och ofast kommer en erfaren kille ut till dig på kontoret,
en tekniker som faktiskt tjänar pengar, och som tänker på leverantörens
rykte.  Och med tanke på att du betalt 10.000 extra, så kan levenatören
faktiskt tänka sig att byta ut den redan vid första klagomålet - det går ju
med vinst i alla fall.

Janne

PS.  Vill du ha internationell 2 års garanti, så skall du försöka övertyga
OnOff att stämpla och skriva på den internationella garantisedeln som
säkert fanns i förpackningen.  Jag tror asus har 2 år internationellt.