Medlemskap

Rasmus Kaj kaj at stacken.kth.se
Fri Jul 1 10:37:18 CEST 2011

Hej Philip!  Beklagar att det här brevet har blivit liggande obesvarat
väldigt länge.

sön 2011-05-08 klockan 23:21 +0200 skrev Philip Andersson:
> Hej! Philip heter jag, jag studerar medieteknik på KTH och är
> intresserad utav att gå med i stacken.

Trevligt!  Du är välkommen!  Som du kanske har sett på
http://www.stacken.kth.se/ brukar vi främst träffas på torsdagar (så det
är ju lite synd att jag skriver det här svaret på en fredag förmiddag).

Online brukar vi prata via epostlistan stacken at stacken.kth.se, via
chattrummet stacken på KTHs jabberserver (xmppserver),
stacken at chat.kth.se.

> Just nu håller jag nämligen på med ett projekt tillsammans med några
> kompisar från plugget. Vi har skaffat oss ett gäng servrar, och just
> nu står de och brummar hemma hos folk.
> Jag har fått höra att ni erbjuder serverplats åt era medlemmar mot en
> avgift, något som känns helt rätt i tiden för mig att skaffa! Är detta
> något du kan bekräfta?

Nja, "erbjuder serverplats" som i ett rum där man kan ställa saker gör
vi inte.  Föreningen har ett serverrum i klubblokalen i Q-huset, men det
är fullt med föreningens servrar.

Däremot kan medlemmar köra "egna" saker på stackens servrar (så länge
det inte strider mot SUNETs regler).  Om det man vill göra är mer
avancerat än några filer i ~/public_html så kan det förutsätta att man
hjälper till en del med föreningens drift för att få det att faktiskt
fungera.  Den gemensamma driften är den ena delen av föreningens
verksamhet, så det är lite det föreningen går ut på.  Den andra, och
kanske ännu viktigare, delen är att bara träffa likasinnade lite då och
då och ha en kanal att ventilera sitt dataintresse i.

(SUNET är det Svenska UNiverisitetsdataNETet, deras regler måste vi
följa för att kunna ha nät till klubben).

// Rasmus