Kommer inte åt telnet-porten på någon maskin på Stackens nät

Magnus Danielson magnus at rubidium.dyndns.org
Fri Dec 30 03:17:13 CET 2011

On 12/30/2011 01:25 AM, Didrik Madheden wrote:

> Stilla undran, varför bestämde man då en gång i tiden att köra KTelnet
> på port 23? Är KTelnet så pass likt telnet (dvs bara krypterad telnet)
> att samma exploits gäller även för KTelnet?

Det är en telnet med Kerberos, inte ett annat djur.

Man handskakar med lite options för autentiferingsmetod man önskar köra.

Se RFC 2941 och RFC 2942.

Man byter bara authentifieringstyp från NULL till KERBEROS_V4 och nu
KERBEROS_V5 men kan även välja andra, men det blir fortfarande samma
telnet, så därför samma port-nummer.

MVH
Magnus - fortfarande med fungerande Google-karma