Placera egen server?

Martin Frost blame at kth.se
Mon Dec 19 23:06:27 CET 2011

Du kan kolla upp http://serioustubes.org annars. De låg iaf snäppet under andra ISP:er prismässigt tidigare. Detta återspeglas även i deras webbdesign, men men... Man kan inte få allt här i livet.

/Martin Frost

-- Sent from my HP Pre

________________________________
On 19 Dec 2011 20.11, Magnus Danielson <magnus at rubidium.dyndns.org> wrote:

Hej,

On 12/19/2011 05:35 PM, Olof Larsson wrote:
> Vet ni om det finns någon annan förening inom KTH för colocation?
> (Jag är bekant med VPS-lösningar och har en XEN-VPS hos GleSYS just nu ^^)

Jag är skeptiskt.

Till att börja med måste vad som än ligger där vara helt i enligthet med
SUNET-reglerna, och mer specifikt KTHNET reglerna. Exakt vad det betyder
kan andra här lägga ut texten mer om.

I praktiken brukar viss pragmatism gälla, men el, plats och kyla är inte
gratis. Det är mångt och mycket det man betalar för i kommersiella
colocations, utöver säkerhet, nät, access, grundläggande klappning av av
infrastrukturen.

Skulle vi eller någon annan förening ha colocation skulle vi nog fort få
många maskiner och fyllda rack. Vi försöker istället köra maskiner som
gemensam infrastruktur för mail, web, filservrar osv. och ändå har vi
gott om maskiner som kan pumpa luft.

Så jag tror du får ta Ians tips och följa dem om du inte har förmåga att
ha din maskin hemma, vilket är sättet jag valt att lösa det. Sen
försöker jag bidra till den gemensamma infrastrukturen på Stacken.

MVH
Magnus