Dumma vacation automailers

Didrik Madheden didrik.madheden at gmail.com
Wed Aug 10 10:18:41 CEST 2011

2011/8/9 Harald Barth <haba at kth.se>:
> Så jag skiter i vad Google skriver i sin hjälp, i det som google fick
> så stod det To: massa-saker-som-inte-är-google i själva brevet och
>t at google i kuvert vilket då resulterade i ett email tillbaka. Sedan
> hur det ö h t skall fungera att google skiljer mellan "messages
> addressed to a mailing list you subscribe to" och min igentliga email
> address (innan forward) för att göra den här distinktionen vet jag
> inte.

Min teori är att ungefär följande har hänt: Du har skickat ett mail
till någon, med CC satt till en listadress. Mottagaren har "Avoid
duplicate copies of messages" (Mailman-inställning; annan listmjukvara
har säkert något liknande) så att personen bara har fått din kopia av
meddelandet. Google vet sedan tidigare (antingen i allmänhet av mail
personen har tagit emot från listan, eller "bara" mha referenser till
andra Message-Id i mailhuvudet) att ena adressen är en listadress.
Däremot bryr sig Google inte om att själva mailet kan vara del av en
listdiskussion, då det i strikt mening är direkt adresserat till
henom. Alltså får du ett semestersvar. För det var väl DU och inte
listan som fick svaret?

/Didrik