Heimdal problem: Heimdal 1.4.0~git20100322 till STACKEN.KTH.SE

Magnus Sandberg mem at stacken.kth.se
Thu May 27 20:26:01 CEST 2010

Hej!

Jag har ett Kerberos-problem. Jag lyckas inte få ut någon TGT ifrån
STACKEN.KTH.SE ifrån min Debian Squeeze (testing) klient.

Ifrån ett par andra Debian Lenny (v5.0.4) går det bra men inte ifrån
Squeeze-klienten. kinit ger följande felmeddelande;
kinit: krb5_get_init_creds: KDC has no support for encryption type

Jag har försökt med "kinit -e <diverse encryption types>" men det har inte
hjälpt. Oftast får jag samma felmeddelande men för vissa enctypes får jag;
kinit: krb5_get_init_creds: Already tried ENC-TS-info, looping

Jag har inte hittat någon dokumentation med vilka enctypes som Heimdal
stödjer, så jag har bara testat de enctypes jag lyckats googla fram.

Jag accessar ibland en annan realm som kör Heimdal 0.7.2 och ifrån den
realm:en kan jag få ut biljetter både på mina Lenny-klienter och
Squeeze-klienten utan att ange "-e" till kinit.

Så till min fråga. Jag tänkte felanmäla det hela till Debian-utvecklarna men då skulle jag vilka veta vilken version av KDC som Stacken kör. OS-version kanske också är intressant.

Å andra sidan kanske det finns Heimdal-kunnigt folk på den här listan så jag kanske kan få goda råd direkt ifrån källan (så att säga)?

Jag bifogar en textmatris för hur det ser ut och vilka enctypes jag får för min TGT default.

                                  _\\|//_
                                  (-0-0-)
                 |            Magnus Sandberg            |
                 |       Email: mem at stacken.kth.se       |
                 |         GSM:  +46-70-205 81 84        |
                 |  http://www.linkedin.com/in/link2mem  |
                                  ||   ||
                                 ooO   Ooo