Kan du CUPS och Linux?

Alexander Boström abo at stacken.kth.se
Sun Jun 6 08:51:15 CEST 2010

tor 2010-04-01 klockan 00:45 +0200 skrev Magnus Danielson:

> Just USB hjälper, eftersom då kommer skrivaren identifieras där och dyka
> upp i dmesg bland annat.
> Med skrivar-ID och USB-ID i handen borde man kunna mappa till lämpliga
> kända drivisar i CUPS och auto-konfa. Vackrast vore förstås ett hack som
> gör att CUPS får egenskapen att göra automappningen.

Den funktionaliteten finns redan i CUPS/GNOME, men det har varit lite si
och så med att det faktiskt ska finnas IDn i PPDerna:

http://cyberelk.net/tim/2010/05/17/ricoh-supplies-device-ids/

> Jag undrar dock om det är rimligt att förvänta sig att burken i fråga
> kommer kunna leva 10 år utan uppdateringar om man dessutom byter skrivare.

Nä, det är det nog inte.

Man skulle kunna tänka sig nåt fulhack som hårt provar ett gäng olika
metoder att skriva ut till USB-enheten. Om enheten då är en skrivare och
är någorlunda kompat med något tio år gammalt så kanske det går. I
värsta fall så kommer den USB-styrda Elvis-figuren att börja böla Love
Me Tender med dubbelt vibrato.

/abo