raid, md, lvm

Björn Leffler tigger at stacken.kth.se
Wed Apr 28 01:40:51 CEST 2010

Hej Stefan,

Jag har spenderat en hel del tid att bygga min nya linuxserver.

1) lvm och (software) raid fungerar bra ihop.
2) Man vill inte ha /root partitionen på lvm, men resten går bra. Be ditt
bios till att bota på alla diskar som har /root partitioner. Alla
partitionerna innehåller samma information, så det spelar ingen roll vilken
man bootar från. Men om en disk går sönder bootar man från den andra.
3) Vill man kombinera lvm och raid, så ska man göra det från början, när man
installerar systemet. Det är ganska knepigt att lägga till senare.
4) Använd INTE dom senaste linux kärnorna, typ 2.6.3x och speciellt inte med
ext4 partitioner. Linux kärnan har precis fått ett nytt "IO scheduling
system", som har "IO barriers". Det är en säkerhets funktion som garanterar
att man skriver allt till disk och inte bara diskens cache. I praktiken
fungerar detta dåligt från och låser i princip all IO (disk access) varje
gång man syncar (sparar filer). Det är oerhört irriterande när servern
stannar i minst ett antal sekunder. Min filserver från 10 år sen kändes
snabbare än min nya server med mycket mer krut. Jag har svårt att tro att
dom mer organiserade *BSD skulle göra något liknande med dom senaste
"stabila" varianterna.
5) Glöm inte att sätta upp någon slags bevakning av raid. Linux klagar inte
om en hårdisk går sönder, allt fortsätter fungera som vanligt.

Jag rekommenderar:
http://tldp.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO.html
http://tldp.org/HOWTO/LVM-HOWTO/

Jag installerade först lvm, men tog bort det senare. Nu kör jag vanliga
partitioner över raid. Mirror för systemet och raid5 för data. Med dagens
enorma diskar kan man lätt allokera lite för mycket plats och slippa trassla
med lvm. Ett system behöver bara så mycket plats för program och loggar.
Resten allokeras för data.

Mer specifika frågor ?

Hälsningar,
Tigger