Spec. question [kth.se #1222295] Pine problem not solved!

Kenneth Norberg Nilsson knn at kth.se
Mon Oct 13 15:56:56 CEST 2008


Det som är utmärker effekterna av just den här affären är att den berör tusentals systemanvändare, som inte längre ges möjlighet att
komma åt sin INBOX i arbetsmiljön (= konsole miljö) här på KTH.

> På köpet får man en mer stabil miljö som erbjuder mer funktionalitet
> till majoriteten av våra användare. Och det är något vi rättar oss
> efter, med de resurserna vi förfogar över ska vi i första hand se till
> att göra majoriteten av våra användare nöjda. Med majoriteten menar jag
> över 90% av dem c:a 20.000 (av. c:a 120.000 som finns i systemet)
> aktiva användare av KTH:s centrala e-post systemet.

För det första så erbjuder ni ingen flexibel mailmiljö till samtliga användare på KTH.
Dessutom finns ingen anledning att nedvärdera alternativa lösningar.

> Särskilt med tanke på att det finns minst likvärdiga workarounds kring vissa av
> problem som användare påpekat.

Vilka likvärdiga "workarounds" menar du ?
Det enda som i sammanhanget kan kringå problematiken med aktuell maillösning är just GSSAPI och en fungerande cross.
That's it.

> Jag är inte tillräckligt insatt i varför just GSSAPI inte är påslaget ännu
> och vågar inte svara på frågan, därför ska jag eskalera frågan vidare
> till mina kolleger på systemdriften som arbetar med de frågorna just
> nu.  Jag vet i alla fall att systemdriften höll på ett tag att lösa det
> problemet som är orsak till att  GSSAPI inte är aktiverat på servern.

Ok, det kan jag förstå. Men om systemdriften känt till problemet sedan länge (hela hösten har ju snart passerat),
varför har ni inte gjort en ordentlig utredning om det ?

Hoppas verkligen att ni utreder detta ordentligt nu och meddelar om hur ni i fortsättningen tänker agera.
Det skulle verkligen uppskattas.

/K


________________________________________
From: Zlatko Mitrovic via RT [itesc at kth.se]
Sent: Monday, October 13, 2008 10:54 AM
To: Kenneth Norberg Nilsson
Subject: [kth.se #1222295] Pine problem not solved!

Hej Kenneth, cc Rasmus,

Som ansvarig för ITE-SupportCenter (IT-avdelningens helpdesk grupp) ska
jag försöka besvara några av dina frågor, även om Rasmus Kaj har delvis
gjort det. (Värt att påminna är att Rasmus svarar i detta fall som
medlem i föreningen Stacken och inte som anställd på IT-avdelningen då
mailsystemet inte är inom hans ansvarsområde på ITE).

När det gäller dealen med Microsoft så ja, KTH har gjort väldigt bra
avtal och jag vågar påstå att det inte kostar KTH mera att köpa och
drifta Exchange mailmiljö än det gamla som vi hade innan.
På köpet får man en mer stabil miljö som erbjuder mer funktionalitet
till majoriteten av våra användare. Och det är något vi rättar oss
efter, med de resurserna vi förfogar över ska vi i första hand se till
att göra majoriteten av våra användare nöjda. Med majoriteten menar jag
över 90% av dem c:a 20.000 (av. c:a 120.000 som finns i systemet)
aktiva användare av KTH:s centrala e-post systemet.
 Under processen man testade och utvärderade olika maillösningar som
skulle ersätta den gamla mailmiljön (som tyvärr inte gick att hålla vid
liv längre) så har både Windows och Unix systemadministratörer både
inom och utanför IT-avdelningen varit med och påverkat. Bl.a. en av
KTH:s främsta designers av Unix lösningar. Oavsett vad man har för
personlig smak eller tycke så har varken jag eller andra på IT-
avdelningen, eller andra på KTH ngn anledning att inte tror att dem har
gjort rätt bedömning.

När det gäller udda mailklienter och andra önskemål som inte
representerar majoriteten så kommer de tyvärr i efterhand.  Särskilt
med tanke på att det finns minst likvärdiga workarounds kring vissa av
problem som användare påpekat.
Det är dock inget vi struntar i utan arbetar systematiskt med att
migrera mailstystemet från det gamla till det nya miljön och vi har
helt enkelt inte hunnit med att lösa problemet med t.ex. GSSAPI.  Jag
är inte tillräckligt insatt i varför just GSSAPI inte är påslaget ännu
och vågar inte svara på frågan, därför ska jag eskalera frågan vidare
till mina kolleger på systemdriften som arbetar med de frågorna just
nu.  Jag vet i alla fall att systemdriften höll på ett tag att lösa det
problemet som är orsak till att  GSSAPI inte är aktiverat på servern.

Som sagt så ska jag be mina kolleger på systemdriften att svara på
frågan om hur det ligger till med GSSAPI, men i övrigt så undviker vi
gärna att våra funktionsadresser (t.ex. itesc at kth.se) blir inblandade i
mail som gäller olika diskussionsfrågor då vi dels har ett
ärendehanteringssystem som inte är optimalt för att hantera sådana
frågor och dels hinner vi inte läsa alla inlägg som kommer in via olika
mail/ärende och filtrera ut vad egentligen är en fråga till oss och vad
är en diskussion.
Så har du specifika frågor till oss kring system vi driftar/supportar
så får du gärna kontakta oss, diskussionsfrågor skippar vi gärna.


Mvh
Zlatko Mitrovic
ITE-SupportCenter



On Mon Oct 13 08:12:54 2008, knn at kth.se wrote:
> > Jag är IT-avdelningen (vi har tydligen slutat heta enhet medans jag
> var
> > tjänstledig, så det heter IT-avdelningen nu), och jag är inte nöjd
> med
> > någon lösning som låter användaren välja mellan att skriva in sitt
> > ösenord /ofta/ eller spara det mer eller mindre läsbart i ett
> programs
> > konfiguration.  Att just den här frågeställaren råkar föredra en
> > tämligen antik textklient har inte så mycket med saken att göra.
>
>
> Jag skall göra mig ännu tydligare:
> Många Unix användare här på KTH (inklusive mig själv) arbetar mot
> NADAS system genom krypterad fjärranslutning (ssh).
> Till och från vill vi komma åt våran INBOX för att läsa mail, utan att
> för den sakens skull behöva skjuta upp en hel webläsare
> på den lokala klienten. - Helt meningslöst!
>
> "IT-avdelningen" borde väl känna till att deras webmail/Outlook server
> kräver synbar inmatning av lösenord direkt över webben!
> Pine tar inte den uppmärksamheten på det sättet. Hoppas herrarna inser
> bristerna nu när de inte ens kan konfa GSSAPI och slå
> på den förbannade servicenyckeln. (antar att cross:en redan finns för
> befintliga realmer)
>
> Så snälla ni, ordna så åtminstone det att går att läsa mail i console-
> miljön!
>
>
> >> Att lägga en massa arbetstid för en gnällig minoritet som inte kan
> >> foga sig in i massan och köra, säg, Thunderbird med IMAPS + LOGIN
> >> känns inte så motiverat när det finns andra saker att fixa
>
> Pine är väl inte helt främmande för er ?
> Om inte det, kan det möjligen vara så att påslaget av en extra
> "feature" i Exchange besvärar er ?
>
>
> Ser fram mot en förklaring.
>
> /K
>
> ________________________________________
> From: kaj at kth.se via RT [itesc at kth.se]
> Sent: Sunday, October 12, 2008 12:18 AM
> To: Kenneth Norberg Nilsson
> Subject: Re: Pine problem not solved! [kth.se #1222295]
>
> lör 2008-10-11 klockan 21:37 +0200 skrev Kenneth Norberg Nilsson:
>
> > Jag hat tjatat länge om att e-post klienten Pine inte fungerar mot
> den nya
> > webmail-servern. Varför sätter ni inte upp GASSP på era mail-servrar
> ?
>
> Jag håller helt med, det borde absolut finnas GSSAPI på servern vid
> det
> här laget.  Exchange kan ju GSSAPI, så det är bara att se till att det
> finns en servicenyckel och att det finns cross mot lämpliga realmer.
>
> > Ni borde faktiskt fixa så att åtminstone en av realmerna på NADA kan
> snacka
> > med mail-servern, mot köp av biljett.
>
> Om du är nadaanvändare så har du ju möjlighet att hantera din epost i
> deras system i stället.
>
> > Jag antar att SupportCentret (ITE) inte kan så mycket Unix.
> > Därför vore det mycket uppskattat om ni kunde förmå dem med resurser
> > så att de fixar problemet med webmail-servern.
>
> Det är knappast Unixkunnande som saknas.  Ok, för att svara på
> specifika
> frågor om pine behöver man naturligtvis kunna pine, men nu är det ju
> ingenting som är specifikt för vare sig pine eller unix det gäller,
> utan
> en feature i Microsoft Exchange som borde vara påslagen.
>
>
> ... och så lite svar på svaren, lan skriver:
>
> > Jätteskumt att bara få automatsvar från ticketingsystemet och inget
> > mänskligt svar när du skickar  21:40 på en lördag, verkligen.
>
> Fast klagomålen på avsaknad av svar kanske gällde den ursprungliga
> frågan, som jag känner igen som åtmindstone månadsgammal?
>
> > Samt vad har det hela med Stacken att göra?
>
> Inte mycket, annat än att det kan finnas folk på stacken som kanske
> har
> relevanta svar.  En helt ok orsak att skicka en fråga till
> stacken at stacken.kth.se tycker jag!
>
> Hade servern bara varit konfad för att faktiskt prata GSSAPI så hade
> det
> kanske till och med funnits någon här som hade kunnat svara ...
>
> > Hade jag varit IT-enheten hade jag varit nöjd med att man kan läsa
> > sin  mail med IMAP över SSL med lösenordsautentisering om man kör en
> > textklient från 80-talet.
>
> Jag är IT-avdelningen (vi har tydligen slutat heta enhet medans jag
> var
> tjänstledig, så det heter IT-avdelningen nu), och jag är inte nöjd med
> någon lösning som låter användaren välja mellan att skriva in sitt
> lösenord /ofta/ eller spara det mer eller mindre läsbart i ett
> programs
> konfiguration.  Att just den här frågeställaren råkar föredra en
> tämligen antik textklient har inte så mycket med saken att göra.
>
> > Att lägga en massa arbetstid för en gnällig minoritet som inte kan
> > foga sig in i massan och köra, säg, Thunderbird med IMAPS + LOGIN
> > känns inte så motiverat när det finns andra saker att fixa
>
> Thunderbörd kan och bör prata GSSAPI den också.
>
> > (som fungerande KTHOPEN i Kårhuset)
>
> Men det är inte samma folk som har hand om KTHOPEN och eposten, så det
> har inte med saken att göra.
>
> --
> Rasmus Kaj <kaj at kth.se>



More information about the Stacken mailing list