GSSAPI [kth.se #1222295]

Magnus Danielson magnus at rubidium.dyndns.org
Mon Oct 13 12:54:50 CEST 2008

Hej!

> Eller har jag fattat helt fel i hur folk använder dataresurser på KTH
> numera? Jag vistas bara i Kårhuset numer. Jag tror även som du,
> Magnus, att de som vill köra Pine m fl med GSSAPI är en liten men
> väldigt vokal minoritet, när de flesta kör webbmailen och är nöjda med
> det.

Jag tror inte vi skall dra för stora slutsatser av det heller. Det kan
finnas mycket missnöje som helt enkelt inte kommer fram. Det finns
uppenbarligen de som upplever en försämring efter bytet, och då kommer
Microsoft få skit genom att de associeras med bytet, oavsett om det är
förtjänt eller inte.

Jag tycker fortfarande att ingen har svarat på den intressanta frågan, om
Exchange kan konfigureras på ett sådant sätt så att GSSAPI fungerar med
rätt Kerberos-realmar. Jag tror vi har expertis på de olika områdena för
att klargöra hur det borde vara uppsatt och även hur man kan åstakomma det
för att lösa problemet. Det är egentligen inte vårt problem att lösa, men
det vore det mest konstruktiva sättet att hantera problemet att erbjuda
ITE en komplett lösning så vi tillsammans slipper den här delen av
gnället, för jag är rätt trött att läsa detta återkommande flame-war som
det utvecklats till.

Skall det verkligen vara så svårt att få det att fungera?

Är inte det här ett lämpligt Torsdagshack egentligen?

MVH
Magnus