hjälp med UPS

alexander@koponen.se alexander at koponen.se
Tue Mar 18 13:04:01 CET 2008

On Tue, 18 Mar 2008, Harald Barth wrote:

> Hur kom du fram till 63A?

APCs manual kräver 63A (16mm2 kabel) för sin 10kVA modell.
deras 7,5kVA kräver 50A (10mm2 kabel) och det roliga är att man matar in
3fas men den använder bara en fas sen iaf.

> Om du tar nån 10kWA 3-fas UPS så har den ju vissa krav på input
> på likriktaren och på (interna) bypassen. Dessa säkringskrav lär
> ligga på 25-32A trefas.

Allt jag pratat hittills verkar vara 1-fas historier, det finns en 3-fas
UPS men den är stor som ett kylskåp och det börjar på 10kVA - vad kör ni
därborta?

APC säger att man ska max ligga på 80% för att datorn tar mer ström när
den startar upp.

Vad ni (Stacken, Harald) kan hjälpa mig med är att säga hur stor effekt
jag borde skafa egentligen då jag ligger på (som jag sa) 14A i viloläge,
min nuvarande matar ut 22A och den är tydligen bränd. Nu hade vi 5kVA men
funderar på 6 el 8kVA och vi tycker/tror nog att 10kVA är på tok för
mycket även för våra framtida behov.

> Förvirrad,

Jo jag med, och du har inte hört PowerWare:s säljare, jag fick huvudvärk
av honom och sov 11h inatt och drömde om UPS:er bara för att han var så
jobbig.

> Harald.

/Psychad

ps: anledningen till APC-kärleken är 1. vi vet hur de funakr 2. de ger oss
fet rabatt i nått slags trade-in-program