Linux Hjalp!?

Paul Sandison sandisonpaul at googlemail.com
Wed Mar 5 15:06:26 CET 2008

Hej

Jag rekommenderades att kontakta er av en av grundarna till er forening,
Nils Soderman i Uppsala, efter en rundringning till IT foretag haer i
Uppsala som inte gett nagot resultat.

Nagon som aer mycket duktig paa Linux, en Uppsalabo kanske, skulle jag
behova komma i kontakt med, sa snart som mojligt. Problemet aer foljande:

Jag har nyligen flyttat till Uppsala fraan Storbrittanien och har Linux paa
min hemdator. I Storbrittanien kande jag en tekniker som var duktig paa
Linux och som byggde min dator och installerade Fedora Core paa den. Men som
ni kanner till aer det omojligt foer naagon som inte kan inte ett dugg om
Linux och har sin tid fullt upptagen med annat, att fixa nagot i Linux om
det blir ett fel. Nu star jag daer och min dator vill ogarna boota upp.

Paa mig verkar det som om en kabel av de tre diskarna i en hardvaru array
kanske har lossnat. Det hande en gaang foerut men naer teknikern stoppade
tillbaks kabeln teknikern sade han att det operativsystemet jag hade daa
(SUSE, kanske) inte talade korrekt om vilken disk var ur funktion. Han fick
gissa sig till vilken den egentligen var och det blev ett stort fel i
mjukvaran och teknikern tvangs aaterinstallera. Jag tror att det var daa jag
fick Fedora Core.

Aer det naagon i er forening som aer mycket duktig paa Linux och kan
foersoeka fixa problemet, och om nodvandigt installera en mer
anvaendavaenlig distro och med svenskt tangentbord? Nils foreslog sjalvmant
att jag skulle byta till Ubuntu, och han jobbar inte med Linux dagligdags
och foredrog att en duktig skulle hjalpa mig istallet.

Jag betalar sjalvklart foer hembesoket.

med vanlig halsning

Paul C Sandison