[kth.se #1202254] BIG mail problem in Pine utilitie

Eskil via RT rt-queue-85-comments at raite.e.kth.se
Wed Jul 30 14:27:43 CEST 2008

> Jag *tror* att GSSAPI faktiskt fungerar även i exchange.  Tyvärr så
> tycker tydligen inte folk som kör windowskerberos att annan kerberos
> duger (ja, det är en helt omotiverad religiös åsikt från dem) ...
>
> Som KTH-användare finns du därför i två olika realmer med samma
> lösenord.  För att kunna prata med exchangeservern ska du inte använda
> samma realm som om du ska logga in på en KTH-dator.
>
> Givet en vettig pinekonfiguration (som jag inte vet något om) så
> *borde* det följande kunna fungera:
>
>  pagsh
>  kauth $user at UG.KTH.SE
> [...]

Det stämmer att GSSAPI faktiskt fungerar även i exchange.
Det stämmer också att det du skriver borde fungera.
MEN det fattas en viktig detalj...

# kauth imap/webmail.kth.se at UG.KTH.SE
kauth: krb5_get_init_creds: Principal (imap/webmail.kth.se at UG.KTH.SE)
unknown

Notera att KDC:n (förlåt mig, Domänkontrollanten) säger "Principal
unknown". Inte "Password incorrect".

        / Eskil