Kommer Stallman filmas?

Pontus Stenetorp ninjin at kth.se
Tue Feb 26 21:43:19 CET 2008

Robert Malmgren wrote:

> ....och hur var det?
>
> För oss som inte var där.

Oj, tja... det var vad man kunde förvänta sig av en Stallmanföreläsning.
Han är en god talare, talade om GNU, varför han ansåg sina fyra
rättigheter vara så viktiga och vad han trodde de betydde för vårt samhälle.

Han påpekade sin oro över att fria operativsystem inkluderar ofri
mjukvara för att få fler användare och att detta vattnar ur budskapet.
Han sköt även Torvalds i sank, för att han likt en ingenjör bortser från
de moraliska delarna och bara gör det "Just for fun".

Han talade sedan om vikten av utbildning och att utbildningen skall
involvera fri mjukvara för att undvika lock-in i ofria system.

Jag kommer inte på något mer just nu, men det var det som gjorde mest
intryck på mig.

Oj, jo. Han sa även att han önskade att man slutade säga GNU/Linux för
att han tror det ska leda till att folk blir mer medvetna om budskapet
GNU vill föra ut med sin mjukvara och inte stöta ifrån sig det eftersom
"GNU?! Jag använder Linux, det här rör inte mig".