Config in Pine utility

Jon Larsson jla at kth.se
Wed Aug 6 19:57:03 CEST 2008

2008/8/6 Mikael Auno <auno at kth.se>:

> Jag har fått mail till min NADA-adress som gått fram ordentligt (förutom
> att Exchange utan spamfiltrering påslagen tyckte att en Spotifyinbjudan
> var spam och borde läggas i spamkorgen). Har du kollat vad kommandot
> chpobox säger?

Det tycks ha löst sig. Alla initiala testmail jag skickade till
NADA-adressen dök upp i klump efter typ en halvtimme och sedan dess
har de levererats på en gång. Däremot har jag haft problem med att
andra mail, adresserade till min kth.se-adress har dröjt upp till 90
minuter innan de ens har kommit fram till Exchange, även om de har
skickats direkt till någon av KTH:s mx-servrar (har dock inte prövat
att telnetta direkt in på exchangeburkens port 25). Received-headrarna
ger vid handen att det är mx-servern som har suttit och hållit på
mailet i 30-90 minuter innan den har skickat det vidare. Vad beror
sådant på?

> Eftersom forwardingen från KTH till NADA sker ett lager ovanför Exchange,
> dvs i Postfix, så följer plusadresseringen med ändå.

Jovisst, men hur ställer man in sådan? Jag gissar att det var just det
som Mina Sidors gränssnitt gjorde, men det ligger nere eftersom mitt
mailkonto "snart kommer att migreras" eller något liknande dumt och
dessutom felaktigt felmeddelande. Finns det något annat gränssnitt
(för oss som inte har egen UG-access;)?

> Det man får tänka på om
> man gör detta är dock att Exchange åter igen försöker vara smartare än
> vad den egentligen är; mail som skickas från Exchange går inte ut till
> Postfix och hamnar således i Exchange-inboxen (enkelt löst med ett
> filter i Exchange, men ändå).

Förutom att sagda Exchangefilter förstör mailets headers fullständigt;
det skickar ju inte vidare det ursprungliga meddelandet, utan skapar
ett nytt med samma from, subject och body men i övrigt, vad det
verkar, helt annat innehåll (inkl. nytt message-id, nya received, ny
sender, ny to osv).

2008/8/6 Harald Barth <haba at kth.se>:

> Om det händer trots att man i UG-databasen (alltså det som presenteras
> som "Mina sidor") har sagt att man inte vill ha sin email i Exchange
> så är det en bugg och skall felanmälas till deras support.

Det händer, enligt mina erfarenheter med min ths-adress, om en adress
finns registrerad i Exchange-systemet. Då tittar Exchange aldrig
utanför sina egna register. Det har hänt ett antal gånger att KTH- och
THS-personal har undrat varför jag inte har svarat på mail, och sedan
visat sig att de mailat till jon.larsson at ths.kth.se inifrån Outlook,
varför meddelandet aldrig nått Internet.

2008/8/6 Rasmus Kaj <kaj at kth.se>:

> Nä, det står inte i RFC:n, men det har fungerat så länge det funnits
> epostadresser @kth.se, så det borde det fortsätta med.

Det är just det - tänkte man inte på att folk kanske har använt sådana
adresser och att de helt plötsligt kommer sluta att fungera nu?
Sällsynt användarovänligt.

/ Jon