tail -f | sed

Didrik Madheden didrik at kth.se
Wed Apr 16 16:13:07 CEST 2008

On 16/04/2008, Harald Barth <haba at kth.se> wrote:

>  > tail -f -n 100 /var/log/httpd-access.log | sed -e '/^192\.168\..*/ d'
>  > -e 's/^/  /'
>

> Det är ju lite RTFM varning,
Nu ska vi inte vara såna. Enligt principen "Don't fix it if it aint
broke" borde du bara vara glad över att få predika awk till mig så jag
låter bli att använda fula gamla sed. ;)

>men fritt ur huvudet, otestad
>
>  awk '
>     $0 !~ "^192\.168\." {
>                         print
>     }
>  '
Du har den där bra vanan att skriva otestad kod som funkar. Bra bra.

Johnny
> "Commands named after digestive noises".
Jag trodde dock att den humoristiska bakgrunden till awk var "awkward".

/Didrik