Jag och mitt skal: null-filer

Didrik Madheden didrik at kth.se
Wed Jun 27 23:55:58 CEST 2007

On 27/06/07, Per von Zweigbergk <pvz at kth.se> wrote:

> 27 jun 2007 kl. 23.40 skrev Didrik Madheden:
>

> Hur kolla jag returvärdet om jag kör kommandot från
>
> prompten? Eller det kanske jag inte gör, och då kanske det är bra att
>
> skriva något till cout. Går det att detektera inifrån programmet om
>
> detta körs i ett logiskt uttryck? (I stil med cn fil || rm fil, där cn
>
> är mitt program)
> Ja. Just med && och ||. Logik i exitkoder är lite bakvänd -- noll betyder
> sann av någon outgrundlig anledning. Testa med /bin/true och /bin/false för
> att få känn för hur det funkar. :-)
Så ologiskt tycker jag inte att det är. 0 är succé, icke-noll = någon
form av felkod. Frågan gällde snarare om det går att få sitt skal att
att spotta ur sig vilken kod programmet returnerade, (Eftersom det
kanske inte alltid är något man flrväntar sig) eller om det ligger
helt på programmets (cout) eller användarens ([logikoperator] echo)
axlar.

/Didrik Madheden

-----BEGIN 2ROT13 MESSAGE-----
Low Bitrate Netlabel: <http://f-label.tojt.net/>
Blog:
<http://gameboygenius.8bitcollective.com/>
SKRIVA på Lysator. Ditt Ahrvid-fria alternativ: