Jag och mitt skal: null-filer

Didrik Madheden didrik at kth.se
Wed Jun 27 23:40:52 CEST 2007

#define räv null

Det är ju en variant, men jag tänkte mer om det fanns något smart
användningsområde av skalkommandona. Men ett C-program duger också.
Det kanske inte är en funktion man kan kräva ska finnas med.

On 27/06/07, Per von Zweigbergk <pvz at kth.se> wrote:
> #if 0

> #endif
>
> /*
>   * Returnerar 0 ifall filen innehåller några icke-nulltecken, 1 annars.
>   */
>
> #include <stdio.h>
>
> int main (int argc, char *argv[])
> {
>         int c;
>         while ((c = getchar()) != EOF)
>                 if (c != '\0') return 0;
>         return 1;
> }
På tal om detta... Hur kolla jag returvärdet om jag kör kommandot från
prompten? Eller det kanske jag inte gör, och då kanske det är bra att
skriva något till cout. Går det att detektera inifrån programmet om
detta körs i ett logiskt uttryck? (I stil med cn fil || rm fil, där cn
är mitt program)

/Didrik Madheden

-----BEGIN 2ROT13 MESSAGE-----
Low Bitrate Netlabel: <http://f-label.tojt.net/>
Blog:
<http://gameboygenius.8bitcollective.com/>
SKRIVA på Lysator. Ditt Ahrvid-fria alternativ: