Kommentarer i e-post.

Rasmus Kaj kaj at kth.se
Tue Jun 26 15:07:55 CEST 2007

 PvZ> [...] plugin som strippar bort citerad text, och lägger den
 PvZ> längst upp eller längst [ned] ...

Men det går inte att göra en plugin som tar text nedifrån och stoppar
in på semantiskt rätt ställe i texten.  Däremot skulle det ju gå att
göra en plugin som tar bort all kommentering från brevet, och därefter
stoppar in hela det brev man svarar på under.  Så de som föredrar att
läsa toppostning kan göra lösa det med en plugin, och så kan alla
använda den här formen av kommentering när de skriver svar.

Tyvärr funkar det inte så heller.  Jag vågar nämligen påstå att 98% av
de som toppostar gör det av lättja.  De trycker på replyknappen,
skriver sin text där markören råkar hamna, och trycker på send.

Vi som kommenterar med urval inser att några sekunder extra när man
skriver ett brev är värt det om det blir något enklare att läsa
brevet. Särskillt om man skriver till epostlistor (om ett brev har tio
tusen mottagare och man "sparar" trettio sekunder genom att inte tänka
igenom sin citering har man i själva verket kanske slösat bort en
veckas arbetstid).

 PvZ> Det må vara en social fråga, men den går till skillnad från
 PvZ> många andra att lösa med teknik. :-)

Precis som vanligt, sociala problem har en teknisk lösning som är
ganska besvärlig att implementera och inte fungerar.  :-)

--
Rasmus Kaj <rasmus at kaj.se> -- http://www.stacken.kth.se/~kaj/
ACRONYM: A Contrived Reduction Of Nomenclature Yielding Mnemonics