Automatiserade uppdateringar i Debian

Magnus Danielson cfmd at bredband.net
Thu Jan 25 20:20:16 CET 2007

From: Andreas Ehn <ehn at kth.se>
Subject: Automatiserade uppdateringar i Debian
Date: Thu, 25 Jan 2007 19:03:34 +0100

> Hej!

Hej Andreas!

> Är det någon på Stacken som har några bra tips om hur man hanterar
> uppdateringar i Debian om man har litet för många maskiner för att det
> ska vara hållbart att göra det manuellt?

Det finns många metoder, men det som just jag skulle göra är:

1) Skapa ett eget lokalt paket som dependar mot de paket som skall finnas
   installerade samt lägger på "de rätta" konf-filerna.
2) Kör paketet cron-apt som apt-gettar sig cron-tabbat.
3) Ha en maskin du test-kör på innan och uppdaterar ditt lokala paket så att
   du är nöjd med den maskinen.
4) Ha en maskin som håller det lokala debian-arkivet. Paketet debarchiver kan
   vara dig till hjälp för den delen. En apache-server för filaccesserna på
   den maskinen.

Du kan givetvis bygga dig en liten hög med paket som dependar på varandra på
lämpligt sätt. Bygga paket är inte allt för svårt, finns flera behändiga
verktyg och Developers corner har en helt fungerande Beginners Guide som
rekommenderas som läsning.

MVH
Magnus