Problem med NFS

Magnus Danielson cfmd at bredband.net
Mon Feb 26 09:01:30 CET 2007

From: Oscar Sundbom <oscar.sundbom at swipnet.se>
Subject: Re: Problem med NFS
Date: Mon, 26 Feb 2007 00:29:24 +0100

> Jag gissar att eftersom en och endast en specifik användare kör AmaroK,
> spelar inga ACL:er i världen roll. Det verkar handla om att de vill
> flytta in nån slags rättighetshantering i själva programmet. Personligen
> tror jag att en patch till AmaroK är både enklare, snyggare och bättre.
>
> Eller att man använder riktig rättighetshantering och när man vill äckla
> runt med metadata, drar man bara igång AmaroK som den användare som
> faktiskt har skrivrättigheter.

Patchen i AmaroK borde väl i sådana fall vara att AmaroK som kör användaren
amarok spawnar av och suar över till användaren amarok-write som har de magiska
bittarna som behövs. Det är väl så man löser det i UNIX? Rättigheterna sköts
helt utanför och man slipper uppfinna det hjulet och patcha otaliga
säkerhetshål. Passwordet behövs då för att bli amarok-write användaren.

Funkar både i NFS och AFS.

MVH
Magnus